آموزش گام به گام وتحلیل امواج الیوت
تئوري امواج اليوت
در سالهاي بين 1920 تا 1930 نابغه اي به نام رالف نلسون اليوت وجود داشت که کشف کرد، بازار بر خلاف آن چيزي که به نظر مي آيد رفتار مشخصي از خود نشان مي دهد.
اليوت ادعا کرد که تريدرها و سرمايه گذاران در اثر عوامل خارجي که احساسات آنها را به شيوه هاي مختلفي تحت تاثير قرار مي دهد، رفتاري را نشان مي دهند که به طور متناوب تکرار مي شود .
از نظر او حرکتهاي صعودي و نزولي قابل تشخيص در بازار که از اراده جمعي نشات مي گيرد، هميشه در الگوهاي يکساني تکرار مي شود. او اين الگوها را "امواج" ناميد و نظريه اي به نام: تئوري موجي اليوت، را مطرح کرد.
در اين بخش قصد داريم به اين مبحث مهم بپردازيم.
الگوهاي موجي 3- 5
آقاي اليوت نشان داد که يک بازار داراي روند، به شکل الگوي موجي 3-5 حرکت مي کند. الگوي پنج موجي اول، امواج اصلي (Impulse) و الگوي سه موجي بعدي امواج اصلاحي (Corrective) ناميده مي شوند .
در ابتدا اجازه بدهيد که به الگوي پنج موج اصلي نگاهي بيندازيم .
![[تصویر: attachment.php?aid=154]](http://f.iran-gold.com/attachment.php?aid=154)
در اين قسمت به شرح مختصري از آنچه در طول هر موج اتفاق مي افتد مي پرداريم. در اين مثال از بازار سهام استفاده مي کنيم زيرا آقاي اليوت هم از همين بازار براي تشريح تئوري خود استفاده کرده بود. ولي توجه داشته باشيد که نوع بازار مهم نيست و مي توانيد اين تئوري را از بازار ارز گرفته تا بازار نفت و طلا و ... به کار ببريد .
موج 1
سهام حرکت اوليه خود را انجام داده است. اين حرکت به اين دليل رخ داده است که تعدادي از معامله گران به طور ناگهاني (به دلايل مختلف واقعي يا تصوراتشان) احساس کرده اند که قيمت پايين است و بايد بخرند. اين عامل موجب رشد قيمت شده است .
موج 2
در اين مرحله عده اي از معامله گران حاضر در موج اول احساس مي کنند که قيمت بيش اندازه بالا رفته و سود خود را گرفته و معاملات خود را بسته اند. اين باعث مي شود که سهام دوباره سقوط کند. اما سقوط آن به اندازه اي نيست که به قيمت پايين تر از ابتداي شروع موج اول برسد.
موج 3
اين موج طولاني ترين و قوي ترين موج است. بازار توجه اکثريت معامله گران را به خود جلب کرده است. بيشتر مردم جذب اين سهام شده اند و مايل به خريد آن هستند. اين امر باعث مي شود قيمت سهام بالا و بالاتر برود. در بيشتر مواقع قيمت سقف در موج سوم بالاتر از قيمت سقف در انتهاي موج اول است .
موج 4
مردم شروع به گرفتن سود و بستن معاملات خود مي کنند. زيرا فکر مي کنند قيمت بيش از اندازه بالا رفته است. اين موج ضعيف است. زيرا بيشتر مردم اعتقاد دارند که قيمت هنوز بالا مي رود و مي خرند .
موج 5
اين موجي است که در آن مردم زيادي ديوانه وار، وارد بازار مي شوند و اين سهم را مي خرند. مدير عامل شرکتي که اين سهم را ارائه مي دهد روي جلد مجلات مختلف اقتصادي و مالي به عنوان برترين مدير سال معرفي مي شود! دلايل بسياري از کساني که براي خريد اين سهم وارد بازار شده اند شايد خنده دار باشد ولي در هر حال موجب بالا رفتن بيش از اندازه قيمت سهم مي شود. محدوديتها با شروع الگوي ABC آغاز مي شود .
در سالهاي بين 1920 تا 1930 نابغه اي به نام رالف نلسون اليوت وجود داشت که کشف کرد، بازار بر خلاف آن چيزي که به نظر مي آيد رفتار مشخصي از خود نشان مي دهد.
اليوت ادعا کرد که تريدرها و سرمايه گذاران در اثر عوامل خارجي که احساسات آنها را به شيوه هاي مختلفي تحت تاثير قرار مي دهد، رفتاري را نشان مي دهند که به طور متناوب تکرار مي شود .
از نظر او حرکتهاي صعودي و نزولي قابل تشخيص در بازار که از اراده جمعي نشات مي گيرد، هميشه در الگوهاي يکساني تکرار مي شود. او اين الگوها را "امواج" ناميد و نظريه اي به نام: تئوري موجي اليوت، را مطرح کرد.
در اين بخش قصد داريم به اين مبحث مهم بپردازيم.
الگوهاي موجي 3- 5
آقاي اليوت نشان داد که يک بازار داراي روند، به شکل الگوي موجي 3-5 حرکت مي کند. الگوي پنج موجي اول، امواج اصلي (Impulse) و الگوي سه موجي بعدي امواج اصلاحي (Corrective) ناميده مي شوند .
در ابتدا اجازه بدهيد که به الگوي پنج موج اصلي نگاهي بيندازيم .
در اين قسمت به شرح مختصري از آنچه در طول هر موج اتفاق مي افتد مي پرداريم. در اين مثال از بازار سهام استفاده مي کنيم زيرا آقاي اليوت هم از همين بازار براي تشريح تئوري خود استفاده کرده بود. ولي توجه داشته باشيد که نوع بازار مهم نيست و مي توانيد اين تئوري را از بازار ارز گرفته تا بازار نفت و طلا و ... به کار ببريد .
موج 1
سهام حرکت اوليه خود را انجام داده است. اين حرکت به اين دليل رخ داده است که تعدادي از معامله گران به طور ناگهاني (به دلايل مختلف واقعي يا تصوراتشان) احساس کرده اند که قيمت پايين است و بايد بخرند. اين عامل موجب رشد قيمت شده است .
موج 2
در اين مرحله عده اي از معامله گران حاضر در موج اول احساس مي کنند که قيمت بيش اندازه بالا رفته و سود خود را گرفته و معاملات خود را بسته اند. اين باعث مي شود که سهام دوباره سقوط کند. اما سقوط آن به اندازه اي نيست که به قيمت پايين تر از ابتداي شروع موج اول برسد.
موج 3
اين موج طولاني ترين و قوي ترين موج است. بازار توجه اکثريت معامله گران را به خود جلب کرده است. بيشتر مردم جذب اين سهام شده اند و مايل به خريد آن هستند. اين امر باعث مي شود قيمت سهام بالا و بالاتر برود. در بيشتر مواقع قيمت سقف در موج سوم بالاتر از قيمت سقف در انتهاي موج اول است .
موج 4
مردم شروع به گرفتن سود و بستن معاملات خود مي کنند. زيرا فکر مي کنند قيمت بيش از اندازه بالا رفته است. اين موج ضعيف است. زيرا بيشتر مردم اعتقاد دارند که قيمت هنوز بالا مي رود و مي خرند .
موج 5
اين موجي است که در آن مردم زيادي ديوانه وار، وارد بازار مي شوند و اين سهم را مي خرند. مدير عامل شرکتي که اين سهم را ارائه مي دهد روي جلد مجلات مختلف اقتصادي و مالي به عنوان برترين مدير سال معرفي مي شود! دلايل بسياري از کساني که براي خريد اين سهم وارد بازار شده اند شايد خنده دار باشد ولي در هر حال موجب بالا رفتن بيش از اندازه قيمت سهم مي شود. محدوديتها با شروع الگوي ABC آغاز مي شود .
+ نوشته شده در جمعه بیست و دوم دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۰ ب.ظ توسط حمید(م) افشاری
|
زکات علم نشر ان است. برای تریددر بورس و اتی سکه – اونس – سرمایه گذاری در بازار اتی وفلزات – صادرات – واردات احتیاج به علم تجارت الکترونیک وزیر شاخه های ان داریم.